Czy pietruszka jest dobra przy odchudzaniu?

Przeprowadziliśmy dokładną weryfikację, żeby upewnić się, że poniższe treści są obiektywne, rzetelne i wiarygodne. Nasz zespół składa się z doświadczonych dietetyków. Poznaj lepiej nasz proces tworzenia i weryfikacji treści.
Czy pietruszka jest dobra przy odchudzaniu?

Czy pietruszka może sprzyjać odchudzaniu? Świeża natka pietruszki jest często używana jako dodatek wzmacniający smak w zupach oraz jako podstawowy składnik świeżych sałatek. Pietruszka jest bogata w szereg składników odżywczych, a ponieważ jest niskokaloryczna i bogata w błonnik, jest pożywnym dodatkiem do diety odchudzającej.

Pietruszka jest niskokaloryczna

Jedna szklanka posiekanej pietruszki zawiera tylko 22 kcal, 0,47 grama tłuszczu i 34 miligramy sodu, co czyni ją niskokalorycznym, niskotłuszczowym i niskosodowym sposobem na wzmocnienie smaku potraw.

Chociaż porcja na 1 szklankę może wydawać się wysoka, wiele dań kuchni śródziemnomorskiej wykorzystuje pietruszkę jako główny składnik.

Używanie pietruszki w celu poprawienia smaku – zamiast powiedzmy, dodatkowej łyżki oliwy z oliwek, która ma 119 kalorii w porcji – może pomóc w utracie wagi przez pewien czas.

Pietruszka zawiera błonnik

Pietruszka jest naturalnie bogata w błonnik, zawiera 2 gramy na 1 szklankę posiekanych liści.

Chociaż na pierwszy rzut oka może się to wydawać mało, to jednak jest to dużo, biorąc pod uwagę, że szklanka pietruszki stanowi zaledwie 1 procent spożycia kalorii w diecie 2000 kcal.

Podobne: Czy jedzenie papryczek chili wspomaga odchudzanie?

Pojedyncza porcja pietruszki zawiera od 5 do 8% dziennego zalecenia dla błonnika pokarmowego, co ma wiele zalet, w tym pomaga poczuć się pełniejszym przy mniejszej ilości jedzenia, zmniejszając ryzyko przejadania się.

Pietruszka może również pomóc w spełnieniu zalecanego dziennego spożycia warzyw, które wynosi od 2 do 3 „szklanek” dziennie.

Inne korzyści, jakie daje spożywanie pietruszki

Pietruszka jest bogata w żelazo, które pomaga organizmowi wytwarzać czerwone krwinki [1]. Jedna szklanka posiekanej pietruszki zawiera 3,7mg żelaza, co stanowi 21% i 46% zalecanego dziennego spożycia dla kobiet i mężczyzn.

Pietruszka jest również bogata w witaminę K, która wspomaga krzepnięcie krwi [2]. Jedna porcja na jedną szklankę zawiera 984 mikrogramy witaminy K, co stanowi znacznie ponad 100% dziennego spożycia.

Pietruszka zawiera naturalne przeciwutleniacze, w tym witaminy A, C i E. Przeciwutleniacze pomagają chronić komórki organizmu przed uszkodzeniem przez toksyny środowiskowe i wolne rodniki, które powstają jako efekt uboczny metabolizmu. Chociaż te składniki odżywcze nie pomagają bezpośrednio w utracie wagi, pomagają zachować zdrowie podczas odchudzania.

Jak w sposób przyjazny diecie spożywać pietruszkę?

Pietruszka może być używana jako coś więcej niż tylko dodatek w diecie odchudzającej.

Dodaj od 1/2 do 1 szklanki natki pietruszki do każdej porcji sałatki, którą spożywasz, w tym tych bogatych w skrobię, takich jak sałatki ryżowe, makaronowe lub ziemniaczane, aby natychmiast zwiększyć zawartość składników odżywczych w sałatce.

Użycie większej ilości pietruszki – od 1/4 do 1 szklanki – nadaje potrawom roślinny, ziołowy smak, który nie jest przytłaczający, zmniejszając potrzebę dodawania tłuszczu w celu nadania smaku.

Możesz również dodać pietruszkę do smoothie lub soku. Zachowaj zawartość błonnika w pietruszce, używając blendera do przygotowania soku.

Udostępnij

Zastrzeżenie: wymienione w artykule sugestie i wskazówki służą jedynie celom informacyjnym i nie stanowią profesjonalnej porady. Pamiętaj, żeby przed podjęciem decyzji mogących mieć wpływ na Twoje zdrowie, porozmawiać z lekarzem lub profesjonalnym dietetykiem.
O autorze

Dietetyką interesuję się już od około 15 roku życia. Zaczęłam wtedy aktywnie żyć więc odpowiednia dieta była koniecznością. Bardzo mi się to spodobało i zmotywowało do obrania zawodowego kierunku w tym zakresie. Uzyskałam wiele certyfikatów, a całość dopełniają ukończone studia na kierunku psychodietetyki. Od lat doradzam w jaki sposób dobrze się odżywiać, żeby osiągać zamierzone efekty nie tylko własnym klientom, ale również rodzinie i znajomym. Jest to ogromna odpowiedzialność, ale dzięki zdobytej przez wiele lat wiedzy, wiem w jaki sposób to robić. Poza pracą uwielbiam aktywnie żyć - grać w tenisa, biegać, jeździć na rowerze, chodzić po górach... Jestem również szczęśliwą żoną, a także mamą malutkiej Julci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.