Czy pieprz cayenne ułatwia odchudzanie?

Przeprowadziliśmy dokładną weryfikację, żeby upewnić się, że poniższe treści są obiektywne, rzetelne i wiarygodne. Nasz zespół składa się z doświadczonych dietetyków. Poznaj lepiej nasz proces tworzenia i weryfikacji treści.
Czy pieprz cayenne ułatwia odchudzanie?

Pieprz Cayenne to naturalne zioło, które może pomóc Ci schudnąć. Ta czerwona papryka może ograniczyć apetyt, przyspieszyć metabolizm i pomóc spalić kalorie.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o potencjalnych korzyściach zdrowotnych pieprzu cayenne.

Pieprz Cayenne a odchudzanie – Co mówią badania?

Głównym składnikiem aktywnym pieprzu cayenne jest kapsaicyna, która znajduje się również w innych rodzajach papryki.

Naukowcy uważają, że kapsaicyna jest termogeniczną substancją chemiczną, która może przyspieszyć metabolizm i zmniejszyć apetyt [1].

1. Pieprz cayenne zmniejsza apetyt

Badanie z 2014 r. wykazało, że ludzie, którzy spożywali czerwoną paprykę przy każdym posiłku, odczuwali zwiększone uczucie sytości i mieli mniejszą ochotę na podjadanie [2].

Wyniki badań sugerują, że dodanie kapsaicyny do diety może hamować apetyt. Może to prowadzić do zmniejszenia spożycia kalorii i zwiększenia utraty wagi.

Jednak badanie ograniczono do 15 osób. Potrzebne są dalsze badania, aby potwierdzić te ustalenia.

2. Pieprz cayenne zwiększa metabolizm

Badanie z 2003 roku wykazało, że kobiety, które jadły świeżą papryczkę chili, podniosły tempo przemiany materii nawet do 30 minut po jej spożyciu [3].

Tempo metabolizmu wpływa na szybkość, z jaką organizm przetwarza żywność i napoje w energię. Kiedy twój metabolizm jest szybszy, twoje ciało jest bardziej podatne na przekształcanie składników odżywczych w energię, a nie na zmagazynowany tłuszcz.

Badanie z 2010 r. wykazało potencjał dihydrokapsjatu do zwiększania tempa metabolizmu [4]. Dihydrokapsjat to kapsinoid występujący w papryczkach chili, który jest podobny do kapsaicyny. Osoby, które przyjmowały suplement dihydrokapsjatu przez jeden miesiąc, podniosły tempo metabolizmu o około 50 kalorii.

3. Pieprz cayenne pomaga spalać kalorie

Uważa się, że oprócz zwiększenia metabolizmu pieprz cayenne pomaga spalać kalorie, ponieważ jest pikantny.

Kiedy jesz ostrą paprykę, powoduje to wzrost temperatury twojego ciała. Kiedy temperatura twojego ciała wzrasta, twoje ciało przechodzi w tryb schładzania. To powoduje, że twoje ciało spala kalorie.

Badanie z 2011 roku wykazało, że ludzie, którzy nie lubią pikantnych potraw, mieli lepsze wyniki odchudzania gdy zaczęli przyjmować kapsułki z pieprzem cayenne [5].

Uważa się, że można zbudować tolerancję na działanie czerwonej papryki. W rezultacie utrata masy ciała może się zmniejszyć, im dłużej przyjmujesz suplementy lub jesz ostrą paprykę.

Pieprz Cayenne – Inne korzyści zdrowotne

Papryczki Cayenne mogą poprawić ogólny stan zdrowia. Badanie z 2015 roku wykazało, że pieprz cayenne pomógł u szczurów zahamować wzrost wrzodów [6].

Inne badanie wykazało, że kapsaicyna ma właściwości przeciwzapalne i gastroprotekcyjne [7]. Naukowcy podali suplementy 198 zdrowym uczestnikom i 178 uczestnikom z chorobami przewodu pokarmowego. Obie grupy odczuły korzyści żołądkowo-jelitowe z suplementów.

Badania na szczurach sugerują, że kapsaicyna może mieć pozytywny wpływ na naczynia krwionośne [8]. W rezultacie może być korzystny dla osób z cukrzycą lub osób otyłych. Może również pomóc zmniejszyć ryzyko udaru i nadciśnienia.

Jak dodać pieprz cayenne do swojej diety?

Możesz dodać pieprz cayenne do swojej diety na kilka sposobów.

Możesz gotować posiłki z papryką, ale może to być trudne każdego dnia. Możesz również kupić sproszkowany pieprz cayenne i dodać go do wody, koktajlu lub szejka proteinowego. Około 28 gramów świeżej papryczki chili lub 1 gram suszonej papryczki chili może wystarczyć, aby zapewnić korzyści.

Podobne: Czy jedzenie papryczek chili wspomaga odchudzanie?

Jeśli nie jesteś fanem smaku pieprzu cayenne, spróbuj dodać go do potraw, które są już aromatyczne.

Dodaj niewielkie ilości do curry, gulaszu, chili lub potraw meksykańskich, albo dodaj do swojej diety kapsaicynę. Weź 30-120 miligramowych kapsułek lub 0,3-1 mililitra płynnej nalewki jeden do trzech razy dziennie.

Możesz również zrobić napar, używając 1 łyżeczki sproszkowanego pieprzu cayenne na szklankę wody. Weź 1 łyżeczkę tej mieszanki w niewielkiej ilości wody kilka razy dziennie.

Zarówno napar, jak i nalewka mogą powodować podrażnienie oczu, nosa lub gardła. Zawsze zaczynaj od małej dawki, aby zobaczyć, jak reaguje twoje ciało.

Dieta „Master Cleanse” i pieprz cayenne

Master Cleanse to dieta, która trwa od 3 do 10 dni. Podczas diety pijesz przede wszystkim mieszankę soku z cytryny, syropu klonowego, pieprzu cayenne i wody.

Mówi się, że ta dieta odtruwa organizm. Jednak niewiele jest dowodów naukowych na poparcie stosowania diet detoksykujących, takich jak Master Cleanse [9].

Możesz schudnąć tylko po to, aby za chwilę ponownie odzyskać starą wagę (nawet z nawiązką). Nie jest to sposób na odchudzanie ani bezpieczny, ani zrównoważony, ponieważ nie dostarcza wystarczającej ilości niezbędnych składników odżywczych.

Osoby, które stosowały tę dietę, skarżyły się na bóle głowy, zmęczenie i drażliwość.

Zamiast pić tę mieszankę całymi dniami, rozważ co jakiś czas wymieniać dużą szklankę na pełnowartościowy posiłek.

Kto nie powinien stosować pieprzu cayenne?

Pieprz Cayenne w postaci suplementu może nie być bezpieczny dla wszystkich.

Nie bierz suplementów z pieprzem cayenne, jeśli:

  • przyjmujesz leki, które spowalniają krzepnięcie krwi
  • masz zaplanowaną operację
  • jesteś w ciąży lub karmisz piersią
  • bierzesz teofilinę
  • stosujesz leki na nadciśnienie

Należy również unikać przyjmowania pieprzu cayenne w dużych dawkach lub przez dłuższy czas. Nie należy go również podawać dzieciom.

Pieprz Cayenne może powodować podrażnienie, jeśli wejdzie w kontakt ze skórą. Może powodować zgagę lub podrażnienie żołądka, więc zacznij od małej dawki, aby zobaczyć, jak zareaguje twoje ciało.

Zdrowa dieta i aktywność fizyczna

Pieprz Cayenne może pomóc w rozpoczęciu odchudzania, ale zdrowe odżywianie i ćwiczenia to najlepsze narzędzia do długoterminowego, zrównoważonego zarządzania wagą.

Skoncentruj się na prowadzeniu zbilansowanej diety, która obejmuje:

  • białko
  • owoce
  • warzywa
  • produkty pełnoziarniste
  • rośliny strączkowe
  • tłuszcze roślinne

Znajdź także proste sposoby na dodanie ćwiczeń do codziennej rutyny. Łatwo jest uniknąć ćwiczeń, gdy nie masz czasu. Lepiej trochę popracować niż w ogóle nie ćwiczyć.

Oto kilka sposobów na dodanie ćwiczeń do codziennej rutyny:

  • Jeśli to możliwe, idź po schodach zamiast jeździć windą
  • Zaparkuj na najdalszym miejscu parkingowym lub kilka przecznic od miejsca docelowego
  • Zajmij się kilkoma pozycjami jogi, jeśli chcesz zrobić sobie przerwę w pracy
  • Kiedy czekasz, aż prysznic się nagrzeje lub podczas mycia zębów, wykonaj kilka serii przysiadów
  • Urozmaicaj swoje ćwiczenia, aby się nie nudzić
  • Każdego tygodnia dawaj sobie mnóstwo możliwości wyboru, więc jeśli przegapisz sesję, masz inną opcję
  • Pomyśl o dołączeniu do kilku zajęć grupowych, aby zwiększyć motywację lub zapisz się na kilkumiesięczny kurs
  • Dąż do połączenia treningu siłowego i cardio

Ćwiczenia spalają dodatkowe kalorie, przyspieszają metabolizm i pobudzają sprawne systemy organizmu. Mięśnie, które zbudujesz dzięki regularnym ćwiczeniom, będą spalać tłuszcz nawet wtedy, gdy jesteś nieaktywny. Im więcej ćwiczysz, tym lepiej poczujesz się fizycznie i psychicznie.

Podsumowanie, czyli czy pieprz cayenne ułatwia odchudzanie?

Samo przyjmowanie cayenne nie spowoduje drastycznej utraty wagi. Dokonuj jak największej liczby zdrowych wyborów żywieniowych.

Powinieneś również upewnić się, że pijesz dużo wody. Utrzymywanie odpowiedniego nawodnienia jest dobre dla ogólnego stanu zdrowia i pomaga powstrzymać organizm przed przyzwyczajeniem się do pieprzu cayenne.

Rozważ dodanie do swojej diety również innych ziół. Badania wskazują, że pieprz cayenne wraz z zieloną herbatą może zmniejszyć uczucie głodu i zwiększyć uczucie sytości [10].

Te zioła mogą być również korzystne dla utraty wagi lub ogólnego stanu zdrowia:

  • Czarny pieprz
  • Imbir
  • Kurkuma
  • Mniszek lekarski
  • Cynamon
  • Żeń-szeń
  • Kardamon
  • Rozmaryn
  • Kminek
  • Herbata ziołowa
  • Len
  • Kolendra
  • Pokrzywa
  • Ostropest plamisty
  • Mięta pieprzowa
  • Liść luceryny
  • Pietruszka
  • Eukaliptus

Kiedy dodasz pieprz cayenne do swojej diety w celu utraty wagi, na początku wyniki będą subtelne. Z biegiem czasu możesz zauważyć, że dodanie pikantnej papryki do diety pomoże Ci osiągnąć cele zdrowotne. Używanie tego składnika wraz ze zdrową, zbilansowaną dietą i planem ćwiczeń przyniesie lepsze rezultaty.

Udostępnij

Zastrzeżenie: wymienione w artykule sugestie i wskazówki służą jedynie celom informacyjnym i nie stanowią profesjonalnej porady. Pamiętaj, żeby przed podjęciem decyzji mogących mieć wpływ na Twoje zdrowie, porozmawiać z lekarzem lub profesjonalnym dietetykiem.
O autorze

Jestem licencjonowaną dietetyczną oraz trenerką personalną. Żywieniem oraz treningami interesuję się od liceum, ponieważ wtedy zaczęła się moja przygoda z siłownią. Po liceum wybrałam psychodietetyke na SWPS, którą ukończyłam z bardzo dobrymi wynikami. W międzyczasie ukończyłam wiele kursów dietetycznych. Oprócz zdobytej wiedzy bardzo dużą rolę odegrało zdobyte doświadczenie na samej sobie – dietę oraz treningi od zawsze układałam sobie sama. Już pod koniec liceum układałam treningi i diety swoim znajomym, dzięki czemu dzisiaj jeszcze lepiej czuję się w tym zawodzie. W wolnym czasie lubię trenować na siłowni, gotować, oglądać seriale, a także przejeżdżać na rolkach całą Warszawę, co potrafi być dość męczące;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.