Cała prawda o diecie lodowej – Czy to naprawdę działa?

Przeprowadziliśmy dokładną weryfikację, żeby upewnić się, że poniższe treści są obiektywne, rzetelne i wiarygodne. Nasz zespół składa się z doświadczonych dietetyków. Poznaj lepiej nasz proces tworzenia i weryfikacji treści.
Cała prawda o diecie lodowej – Czy to naprawdę działa?

Istnieje mnóstwo modnych diet, a wiele z nich jest atrakcyjnych z tych samych powodów, dla których są nieskuteczne. Dieta lodowa jest jednym z takich planów, który wydaje się zbyt piękny, aby był prawdziwy – i prawdopodobnie tak jest.

Istnieje kilka form tej diety, ale żadna nie jest szczególnie przełomowa. Jak więc działają i czy są warte zachodu?

Wersja książkowa diety lodowej

Oryginalna dieta lodowa oparta jest na książce autorstwa Holly McCord z 2002 roku. Założenie jest proste: dodaj lody do swojej codziennej diety, a schudniesz. Ale rzeczywista dieta w praktyce ma niewiele wspólnego z korzyściami odchudzania związanymi z lodami.

„Jest to dieta o ograniczonej kaloryczności” — wyjaśnia dietetyk Jo Bartell. „Za każdym razem, gdy ludzie przestrzegają diety o ograniczonej kaloryczności i jedzą mniej kalorii niż spalają w ciągu dnia lub więcej niż jedli przed przestrzeganiem planu, tracą na wadze”.

Dieta sugeruje, że możesz dodać słodki kremowy smakołyk do swojego codziennego życia i nadal chudnąć. Nie dzieje się tak dlatego, że lody zawierają magiczną moc odchudzania, ale dlatego, że ograniczasz kalorie.

Oprócz lodów dietetycy otrzymują plany posiłków o niskiej zawartości tłuszczu i wysokiej zawartości błonnika. Mówi się im również, aby spożywali więcej warzyw i owoców, które są zdrowymi sugestiami.

Czy to działa?

„Zdecydowanie jest coś do powiedzenia na temat umożliwienia osobom na diecie przysmaku takiego jak lody każdego dnia” – mówi Bartell. „Kiedy ludzie nie czują się pozbawieni i mogą cieszyć się czymś, co kochają, będą bardziej skłonni do jedzenia, aby schudnąć”.

Oczywiście istnieje potencjał odwrotny do strzału. Bartell ostrzega, że czyniąc lody „dopuszczalnymi” w diecie, możesz zacząć myśleć o nich jako o pożywieniu, które nie wpłynie na twoje wysiłki na rzecz odchudzania.

Dieta lodowa sprowadza się do ograniczenia kalorii.

„Każdy, kto spożywa 1200 kalorii dziennie, w krótkim czasie straci na wadze, ponieważ organizm będzie miał deficyt kaloryczny” – mówi. „Ma to związek z brakiem kalorii, a nie z lodami”.

Czy istnieje ryzyko związane ze stosowaniem diety lodowej?

Jedzenie samych lodów nigdy nie jest zdrowe. Spożywanie dużych ilości lodów na diecie niskokalorycznej niesie ze sobą znacznie większe ryzyko niż niewielka nadwaga.

1. Dieta lodowa nie jest zrównoważona

Dramatyczny spadek kalorii może spowodować utratę płynów, co stwarza iluzję utraty wagi, gdy patrzysz na wagę, ale nie ma większego znaczenia pod względem namacalnych zmian.

Redukcja masy ciała nie jest trwała, a osoby na diecie ponownie przybiorą na wadze, gdy powrócą do normalnej, codziennej diety.

Bartell dodaje, że nie każda żywność określana jako zdrowa jest w rzeczywistości zdrowa, a wiele diet typu „oczyszczającego” jest potencjalnie niebezpiecznych, ponieważ promuje wyjątkowo niskie spożycie kalorii.

2. Dieta lodowa nie jest zdrowa

Jedna filiżanka lodów waniliowych może zawierać 273 kalorie, 31 gramów węglowodanów, 14,5 gramów tłuszczu i 28 gramów cukru.

Nawet beztłuszczowe lody na bazie mleka „bez dodatku cukru” zawierają co najmniej 6 gramów cukru mlecznego (laktozy) na filiżankę — i nie zawierają błonnika.

„Ten mrożony deser nadal jest bogaty w tłuszcze nasycone i cukier i powinien być traktowany jako przysmak od czasu do czasu” – mówi Bartell. Lody na bazie mleka zawierają wapń, podobnie jak inne, zdrowsze opcje, takie jak jogurt grecki.

Ponadto wysoka zawartość kalorii w lodach pozostawia niewiele miejsca na pokarmy bogate w składniki odżywcze na diecie niskokalorycznej. Z czasem może to prowadzić do niedoborów składników odżywczych.

Więc… Jaka jest właściwa „dieta”?

Zdrowa, dobrze zbilansowana dieta bogata w warzywa, owoce, chude białka i produkty pełnoziarniste jest często najzdrowszą drogą.

W połączeniu z regularnymi ćwiczeniami i minimalnym zapałem do działania, to zdroworozsądkowe podejście prawdopodobnie zapewni Ci trwałe rezultaty, których szukasz.

Sporadyczne smakołyki, takie jak lody, są w porządku, jeśli stosujesz zdrową dietę, ale nigdy nie powinny być podstawą codziennej diety.

Udostępnij

Zastrzeżenie: wymienione w artykule sugestie i wskazówki służą jedynie celom informacyjnym i nie stanowią profesjonalnej porady. Pamiętaj, żeby przed podjęciem decyzji mogących mieć wpływ na Twoje zdrowie, porozmawiać z lekarzem lub profesjonalnym dietetykiem.
O autorze

Dietetyką interesuję się już od około 15 roku życia. Zaczęłam wtedy aktywnie żyć więc odpowiednia dieta była koniecznością. Bardzo mi się to spodobało i zmotywowało do obrania zawodowego kierunku w tym zakresie. Uzyskałam wiele certyfikatów, a całość dopełniają ukończone studia na kierunku psychodietetyki. Od lat doradzam w jaki sposób dobrze się odżywiać, żeby osiągać zamierzone efekty nie tylko własnym klientom, ale również rodzinie i znajomym. Jest to ogromna odpowiedzialność, ale dzięki zdobytej przez wiele lat wiedzy, wiem w jaki sposób to robić. Poza pracą uwielbiam aktywnie żyć - grać w tenisa, biegać, jeździć na rowerze, chodzić po górach... Jestem również szczęśliwą żoną, a także mamą malutkiej Julci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.