Czy dieta arbuzowa jest dobra na odchudzanie?

Przeprowadziliśmy dokładną weryfikację, żeby upewnić się, że poniższe treści są obiektywne, rzetelne i wiarygodne. Nasz zespół składa się z doświadczonych dietetyków. Poznaj lepiej nasz proces tworzenia i weryfikacji treści.
Czy dieta arbuzowa jest dobra na odchudzanie?

Arbuz może pomóc Ci schudnąć, zmniejszyć stany zapalne i oczyścić organizm z toksyn — a przynajmniej to wmawiają Ci internet. Podobnie jak inne ekstremalne diety i oczyszczanie, dieta arbuzowa daje duże obietnice. Ale czy to dostarcza?

Dieta arbuzowa – Jak to działa?

Istnieje kilka wersji diety arbuzowej. Najpopularniejszy jest rodzaj oczyszczania. Polega na stosunkowo krótkim (ale ścisłym) okresie deprywacji, po którym następuje powrót do regularnej diety.

Podczas pierwszego etapu musisz jeść tylko arbuza. Ten etap trwa zwykle trzy dni. Możesz spożywać równowartość jednego dużego arbuza każdego dnia. Ponownie, specyfika tej diety różni się w zależności od źródła.

Po tym niektórzy ludzie wracają do swojej normalnej diety. Inni stopniowo dodają do swojej diety inne pokarmy. Na przykład w jednym wariancie możesz codziennie jeść dwa lekkie posiłki i jeść arbuza jako przekąskę.

Dieta arbuzowa – Co mówią eksperci?

Według konsultantki ds. żywienia Jessiki Marcus, tego typu diety przemawiają do ludzi, ponieważ mają dużo struktury, ale wymagają jedynie krótkiego zaangażowania.

„W przeciwieństwie do diet zmieniających styl życia, skończony okres diety arbuzowej daje dietetykom realistyczny, osiągalny cel” – mówi. „Jest bardziej prawdopodobne, że chętnie się ukaramy, jeśli wiemy, że to tylko kilka dni”.

Arbuz jako główny punkt sprzedaży nie boli, mówi Marcus. „Jest bardziej prawdopodobne, że zapiszemy się na dietę, jeśli oznacza to, że będziemy mogli jeść coś, co kochamy przez cały dzień”.

Dla większości ludzi arbuz jest dla dobry. Oprócz korzyści odżywczych zapewnia dużą ilość wody.

„Dieta arbuzowa jest tak naprawdę bardziej oczyszczaniem, które opiera się na fakcie, że arbuz zawiera ponad 90 procent wody”, wyjaśnia Marcus. „Więc jest niskokaloryczny i dostarcza pewnych witamin i minerałów. Działa nawilżająco, odświeżająco i może pomóc ci poczuć się pełny, przynajmniej tymczasowo”.

Korzyści zdrowotne arbuza

1 filiżanka bogatego w składniki odżywcze arbuza ma tylko 46 kalorii [1] i jest wypełniona następującymi witaminami, a także wieloma innymi:

  • witamina A, która jest niezbędna dla zdrowego widzenia
  • witamina B1, która pomaga organizmowi przetwarzać żywność w energię
  • witamina B6, której organizm potrzebuje do tworzenia czerwonych krwinek (RBC)
  • witamina C, która jest niezbędna do wzrostu i naprawy tkanek

Arbuz jest również dobrym źródłem likopenu. Ten przeciwutleniacz ma wiele zalet i może pomóc chronić przed chorobami serca, rakiem i innymi schorzeniami.

Arbuz zawiera również więcej cytruliny niż jakikolwiek inny owoc. Aminokwas cytrulina jest najbardziej godny uwagi ze względu na swoją rolę w rozszerzaniu naczyń krwionośnych i prawidłowym przepływie krwi. Cytrulina faktycznie bierze swoją nazwę od łacińskiego określenia arbuza, Citrullus lanatus.

Pestki arbuza to zaskakująco świetna przekąska, łatwa do przypieczenia, pełna żelaza i magnezu. Nawet skórka jest dla ciebie dobra i jadalna!

Dieta arbuzowa – Potencjalne zagrożenia

Zanim zaczniesz zaopatrywać się w arbuzy, Marcus oferuje również kilka słów ostrzeżenia. Wyjaśnia, że restrykcyjny charakter diety sprawia, że ludzie nie mają żadnego źródła białka w diecie.

Z tego powodu nie może polecać diety dzieciom, kobietom w ciąży, osobom ze schorzeniami wymagającymi specjalnej diety (np. cukrzyca) lub osobom z upośledzoną funkcją odpornościową. Dodaje, że podobnie jak wszystkie diety błyskawiczne, nie jest to rozwiązanie długoterminowe.

„Badanie po badaniu pokazuje, że te modne diety nie działają na dłuższą metę” – mówi. „Po zakończeniu diety ludzie wpadają w stare nawyki, odzyskują wagę i szukają kolejnej diety do jazdy próbnej”.

Ważne jest, aby pamiętać, że arbuz nie zawiera tłuszczu, który jest niezbędnym składnikiem odżywczym, podobnie jak białko. Osoby cierpiące na schorzenia wymagające specjalnej diety, takie jak cukrzyca, powinny unikać diety arbuzowej.

Dieta arbuzowa – Podsumowanie

Dla zdrowych osób trochę optymizmu: „Ogólnie rzecz biorąc, nie opowiadam się za ekstremalnymi, restrykcyjnymi dietami i oczyszczaniem w ten sposób” – mówi Marcus. „Ale jeśli ogólnie jesteś zdrowy, jest mało prawdopodobne, aby obserwowałeś go przez kilka dni. Jeśli masz plan, jak kontynuować wysiłki na rzecz utraty wagi po zakończeniu diety, a wszystko, czego potrzebujesz, to odrobina przyspieszenia, zrób to.”

Udostępnij

Zastrzeżenie: wymienione w artykule sugestie i wskazówki służą jedynie celom informacyjnym i nie stanowią profesjonalnej porady. Pamiętaj, żeby przed podjęciem decyzji mogących mieć wpływ na Twoje zdrowie, porozmawiać z lekarzem lub profesjonalnym dietetykiem.
O autorze

Dietetyką interesuję się już od około 15 roku życia. Zaczęłam wtedy aktywnie żyć więc odpowiednia dieta była koniecznością. Bardzo mi się to spodobało i zmotywowało do obrania zawodowego kierunku w tym zakresie. Uzyskałam wiele certyfikatów, a całość dopełniają ukończone studia na kierunku psychodietetyki. Od lat doradzam w jaki sposób dobrze się odżywiać, żeby osiągać zamierzone efekty nie tylko własnym klientom, ale również rodzinie i znajomym. Jest to ogromna odpowiedzialność, ale dzięki zdobytej przez wiele lat wiedzy, wiem w jaki sposób to robić. Poza pracą uwielbiam aktywnie żyć - grać w tenisa, biegać, jeździć na rowerze, chodzić po górach... Jestem również szczęśliwą żoną, a także mamą malutkiej Julci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.