Czy African Mango naprawdę wspomaga odchudzanie?

Przeprowadziliśmy dokładną weryfikację, żeby upewnić się, że poniższe treści są obiektywne, rzetelne i wiarygodne. Nasz zespół składa się z doświadczonych dietetyków. Poznaj lepiej nasz proces tworzenia i weryfikacji treści.
Czy African Mango naprawdę wspomaga odchudzanie?

Prawdopodobnie nie jest niespodzianką, że liczba suplementów diety ogromnie wzrosła w ostatnich latach. Coraz więcej osób myślących o utracie wagi jeszcze przed rozpoczęciem na dobre swojej diety poszukuje idealnego suplementu, który pomoże osiągnąć zamierzone rezultaty.

Afrykańskie mango (african mango; irvingia gabonensis) jest jednym z wielu popularnych suplementów sprzedawanych w celu przyspieszenia utraty wagi.

Chociaż jest stosunkowo nowy w świecie zachodnim, od wieków jest spożywany i stosowany w medycynie w Afryce.

W tym artykule omówiono składniki odżywcze, zalety i wady afrykańskiego mango.

Czym jest afrykańskie mango?

Afrykańskie mango to drzewo pochodzące z tropikalnych lasów Afryki Zachodniej. Jest również znany jako mango krzewiaste, dzikie mango czy orzech dika. Owoc ma zielonkawożółtą skórkę, włóknisty miąższ i duże twarde nasiona.

Ważne

African Mango nie należy mylić ze zwykłym mango (Mangifera indica).

Miąższ i nasiona afrykańskiego mango są używane w kuchni nigeryjskiej i kameruńskiej do przygotowywania tradycyjnych zup, sosów, soków, wina, dżemów, galaretek i aromatów.

Podobnie jak wiele owoców tropikalnych, jego miąższ jest bogaty w witaminę C i przeciwutleniacze karotenoidowe [1].

Afrykańskie mango od dawna jest używane w medycynie tradycyjnej. Lokalne plemiona używają liści, korzeni, a zwłaszcza kory (w postaci pasty) do leczenia strupów i bólu skóry [2].

Duże nasiona owocu były szczególnie interesujące w badaniach ze względu na korzyści zdrowotne wynikające z jego ekstraktu.

Zastosowania ekstraktu z afrykańskiego mango

Ekstrakt z afrykańskiego mango zyskał popularność na Zachodzie jako środek wspomagający odchudzanie. Pochodzi z nasion afrykańskiego owocu mango.

Ekstrakt afrykańskiego mango jest dostępny w postaci płynu, kapsułek i proszku.

Czasami ekstrakt z african mango jest mieszany z innymi ekstraktami z zielonej herbaty, jagód i wodorostów i sprzedawany pod postacią suplementów diety.

Ekstrakt ma hamować wzrost komórek tłuszczowych, chociaż potrzebne są dalsze badania na ludziach, żeby w pełni potwierdzić tę tezę [3].

Składniki odżywcze w african mango

Zaledwie 100g owoców afrykańskiego mango — zarówno skórka, jak i miąższ — zawiera następujące składniki odżywcze [4]:

  • 86 kcal
  • 1g białka
  • 0,4g tłuszczów
  • 18g węglowodanów
  • 62% dziennego zapotrzebowania Witaminy C

Jak widać, sam owoc jest bardzo bogaty w witaminę C.

Specyficzne składniki odżywcze zawarte w ekstrakcie z afrykańskiego mango

Ekstrakt z afrykańskiego mango pochodzi z nasion owocu. Nasiona są bogate w witaminy i minerały, takie jak żelazo, wapń, magnez, fosfor i sód. Co więcej, dostarcza rozpuszczalnego błonnika, przeciwutleniaczy i białka roślinnego [5].

Ponadto jest bogaty w zdrowe tłuszcze, a największe jego ilości pochodzą z kwasu mirystynowego i laurynowego – dwóch tłuszczów nasyconych występujących również w oleju kokosowym [6].

W niedawnym badaniu zidentyfikowano 41 związków fenolowych w nasionach afrykańskiego mango, w tym flawonole, garbniki i kwas elagowy. Związki fenolowe działają jako przeciwutleniacze, zwalczając w organizmie cząsteczki wywołujące chorobę, zwane wolnymi rodnikami [7].

Potencjalne korzyści ekstraktu z afrykańskiego mango

Ekstrakt z afrykańskiego mango zyskał popularność na Zachodzie jako suplement odchudzający. Chociaż potrzebne są dalsze badania, wstępne badania wskazują na pozytywne wyniki.

African Mango a odchudzanie – Badania

W 10-tygodniowym badaniu 52 osoby dorosłe przyjmowały każdego dnia 300 mg ekstraktu z african mango. Średnio doświadczyli 12,8 kg utraty wagi, zmniejszenia obwodu talii o 16,2 cm i spadku tkanki tłuszczowej o 6,3%. Ponadto znacznie spadł poziom cukru we krwi oraz zarówno całkowity, jak i zły (LDL) cholesterol [8].

Inne badania wykazują podobne efekty.

W 90-dniowym badaniu z udziałem 24 osób dorosłych z zespołem metabolicznym, grupą schorzeń, które zwiększają ryzyko chorób przewlekłych, osoby, które przyjmowały 300 mg african mango dziennie, miały znaczny spadek poziomu cukru we krwi, obwodu talii, trójglicerydów i złego cholesterolu VLDL. w porównaniu z placebo [9].

W innym randomizowanym, kontrolowanym badaniu z udziałem 72 osób dorosłych połączono ekstrakt african mango z soczystą winoroślą Cissus quadrangularis (CQ). Po 10 tygodniach grupa „CQ-only” odnotowała spadek masy ciała o 8,8%, a grupa CQ i african mango średnio o 11,8% [10].

Redukcja tkanki tłuszczowej i obwodów talii w grupie CQ i AME była również istotna.

Czy afrykańskie mango ma wady?

Chociaż brakuje badań, african mango wydaje się mieć niewiele — jeśli w ogóle — skutków ubocznych.

Mimo to należy zachować szczególną ostrożność kupując produkty z afrykańskiego mango, aby zapewnić czystość i bezpieczeństwo.

1. Toksyczność i skutki uboczne

Badania na zwierzętach nie sugerują żadnych działań niepożądanych ani toksyczności african mango.

Jedynymi skutkami ubocznymi odnotowanymi w badaniach na ludziach są bóle głowy, gazy, problemy ze snem i zaparcia. Jednak jest wątpliwe, czy ekstrakt z afrykańskiego mango spowodował te skutki, ponieważ doświadczyli ich również ludzie z grup placebo [11].

Studium przypadku wykazało, że jedna osoba z przewlekłą chorobą nerek musiała rozpocząć dializę po 2,5 miesiącach przyjmowania african mango [12]. Jednak potrzebne są jednak dalsze badania.

2. Autentyczność

W jednym z badań przetestowano tabletki z African Mango i stwierdzono, że niektóre produkty nie zawierały autentycznych ekstraktów z nasion [13].

Należy pamiętać, że suplementy są inaczej regulowane niż leki, co oznacza, że ich bezpieczeństwo i jakość nie zawsze są takie, jak podaje producent.

W związku z tym powinieneś szukać tabletek z african mango, które są testowane przez niezależne laboratorium pod kątem czystości i jakości. Laboratoria takie jak Farmakopea USA (USP), ConsumerLab i NSF International mogą dodawać własne etykiety do suplementów.

African Mango – Dawkowanie

Nie istnieje ustalona dawka dla ekstraktu z african mango.

Niemniej jednak kilka badań wykazało potencjalnie skuteczne dawki w zakresie od 150 mg dwa razy dziennie do 1,05 grama trzy razy dziennie [14].

Ponadto w jednym z badań zaleca się przyjmowanie ekstraktu 30–60 minut przed posiłkiem [15].

Zawsze skonsultuj się z lekarzem przed przyjęciem nowych suplementów diety.

African Mango – Podsumowanie

Afrykańskie mango to tropikalny owoc pochodzący z Afryki Zachodniej. Jest poszukiwany ze względu na ekstrakt, który pochodzi z nasion owocu.

Nowe badania wskazują, że ekstrakt z african mango może pomóc w utracie wagi, ale badania te obejmowały małe populacje. W konsekwencji potrzeba o wiele więcej prób na ludziach.

Jeśli jesteś zainteresowany przyjmowaniem tabletek z african mango, najpierw porozmawiaj z lekarzem.

Udostępnij

Zastrzeżenie: wymienione w artykule sugestie i wskazówki służą jedynie celom informacyjnym i nie stanowią profesjonalnej porady. Pamiętaj, żeby przed podjęciem decyzji mogących mieć wpływ na Twoje zdrowie, porozmawiać z lekarzem lub profesjonalnym dietetykiem.
O autorze

Dietetyką interesuję się już od około 15 roku życia. Zaczęłam wtedy aktywnie żyć więc odpowiednia dieta była koniecznością. Bardzo mi się to spodobało i zmotywowało do obrania zawodowego kierunku w tym zakresie. Uzyskałam wiele certyfikatów, a całość dopełniają ukończone studia na kierunku psychodietetyki. Od lat doradzam w jaki sposób dobrze się odżywiać, żeby osiągać zamierzone efekty nie tylko własnym klientom, ale również rodzinie i znajomym. Jest to ogromna odpowiedzialność, ale dzięki zdobytej przez wiele lat wiedzy, wiem w jaki sposób to robić. Poza pracą uwielbiam aktywnie żyć - grać w tenisa, biegać, jeździć na rowerze, chodzić po górach... Jestem również szczęśliwą żoną, a także mamą malutkiej Julci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.